PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
"Radosna Iskierka"
w Pruszczu Gdańskim
1. Postanowienia ogólne
2. Cele i zadania przedszkola
3. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
4. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
5. Organizacja zajęć dodatkowych
6. Organy przedszkola
7. Organizacja przedszkola
8. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
9. Rodzice i wychowankowie przedszkola
10. Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
11. Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
12. Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
- Przedszkole Niepubliczne „Radosna Iskierka”, w Pruszczu Gdańskim, zwane dalej „Przedszkolem” jest placówką niepubliczną wychowania przedszkolnego, która:
- prowadzi płatne nauczanie i wychowanie, realizując program wychowania przedszkolnego, uwzględniając podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- przeprowadza rekrutację w oparciu o własne zasady;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Organem prowadzącym i jednocześnie dyrektorem przedszkola jest Wanda Lazarska – 83-000 Pruszcz Gdański, ul Kasprowicza 22.
- Przedszkole działa w szczególności w oparciu o przepisy:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59) i przepisów wydanych na podstawie ustawy w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dotyczących placówek niepublicznych,
- Przedszkole Niepubliczne „Radosna Iskierka”, znajduje się pod adresem :
83-000 Pruszcz Gdański,
Miłosza 21.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
- Ustalona nazwa używana jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu i posiada pieczęć o następującej treści:
Przedszkole Niepubliczne
"Radosna Iskierka"
Miłosza 21, 83-000 Pruszcz Gdański
Tel. 517-018-682, 505-332-830
Regon 3821952217
§2
Ilekroć w niniejszym statucie będzie mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu - należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole „Radosna Iskierka” w Pruszczu Gdańskim,
- statucie - należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola „Radosna Iskierka” w Pruszczu Gdańskim,
- nauczycielu - należy przez to rozumieć, każdego pracownika pedagogicznego Przedszkola,
- rodzicach - należy przez to rozumieć, rodziców, prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- ustawie - należy przez to rozumieć, ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§3
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz uwzględniając oczekiwania rodziców.
- Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- Działalność edukacyjna Przedszkola obejmuje:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- umożliwienie dzieciom swobodnego rozwoju, zabawy i odpoczynku w sprzyjających warunkach i poczuciu bezpieczeństwa,
- pobudzenie aktywności dziecka w celu podniesienia poziomu integracji sensorycznej oraz umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§4
Sposób realizacji zadań Przedszkola:
- zadania programowe przedszkola realizuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
- zadania programowe realizowane są poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowujących rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- działania wychowawczo-edukacyjne przedszkola ukierunkowane są na wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w relacji ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- Przedszkole wobec rodziny pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze,
- Przedszkole uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres działań realizowanych w przedszkolu, m.in. poprzez częste zbieranie informacji dotyczących postępów dziecka i jakości pracy Przedszkola,
- zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkole ustala odpowiednio do potrzeb, możliwości rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:
- podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela,
- wyjścia i wyjazdy poza teren Przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie,
- w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10,
- wszyscy pracownicy Przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami
- w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań Przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w Przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola.
- Potrzeba udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej może wynikać w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z zaburzeń zachowania i emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć specjalistycznych, głównie korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i innych o charakterze terapeutycznym. Pomoc psychologiczną organizuje dyrektor Przedszkola, w szczególności planuje formy pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin odpowiednio do potrzeb dziecka. Godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut z możliwością dostosowania czasu ich prowadzenia do potrzeb i wieku dziecka.
- Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci. Pomoc udzielana w Przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
- Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Pruszczu Gdańskim. Współpraca polega na konsultowaniu i diagnozowaniu dzieci, u których zauważono dysfunkcje rozwojowe.
§6
Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej
- przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i językowej poprzez:
a) zajęcia w języku polskim;
b) realizację treści związanych z elementami historii, geografii i kulturą naszego regionu i kraju; - Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych.
§7
Placówka realizując zaspokajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
- dobrem dziecka
- potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych
- koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
ROZDZIAŁ III
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi podczas zajęć w Przedszkolu, jak również podczas wyjść poza budynek Przedszkola
§8
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku określonym ustawą, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. Przedszkole jest przedszkolem dwu-oddziałowym.
- Każdy oddział prowadzi jeden nauczyciel.
- Dopuszcza się możliwość łączenia grup w przypadku zbyt małej ilości dzieci lub w sytuacji tego wymagającej.
§9
- Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z Programem Wychowania Przedszkolnego i miesięcznym planem zajęć dla danej grupy.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
- Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w chwili nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej. Szczegółowe zasady określa Regulamin wycieczek i imprez krajoznawczo – turystycznych.
- Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów.
- Wycieczki dzieci poza teren Przedszkola odbywają się za zgodą rodziców. Dzieci udają się na wycieczkę lub spacer w obecności nauczyciela oraz dodatkowo upoważnionych osób – pomocy przedszkolnej. Na każde dziesięcioro dzieci przypada przynajmniej jeden opiekun.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrekcję oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
- Pracownicy Przedszkola nie podają żadnych leków dzieciom (doraźnych środków przeciwbólowych, ani innych na prośbę rodzica).
- Pracownicy Przedszkola mają obowiązek wezwania do dziecka karetki pogotowia w przypadkach uzasadnionych.
- Wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka rodzice uiszczają na początku roku szkolnego (wrzesień).
- Obowiązkiem nauczyciela oraz innych pracowników Przedszkola jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp i p/poż.
ROZDZIAŁ IV
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola
§10
Mając za cel nadrzędny bezpieczeństwo dzieci, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców zasad przyprowadzania i odbierania dzieci.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu przekazania dziecka przez rodzica pod opiekę wychowawcy grupy lub pod opiekę upoważnionego pracownika Przedszkola, do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica, opiekuna prawnego lub inną – pisemnie upoważnioną przez nich pełnoletnią osobę.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną przez rodzica w oświadczeniu, złożonym w Przedszkolu, za okazaniem dowodu tożsamości.
- Rodzice biorą na siebie pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Pracownicy Przedszkola odmawiają wydania dziecka osobie będącej w stanie nietrzeźwym, bez względu na to, czy jest to rodzic, czy osoba upoważniona do odbioru dziecka.
§11
- Dzieci mogą być przyprowadzane do Przedszkola od godziny 6.30 do godziny 8.30, w szczególnych sytuacjach o innej porze pracy Przedszkola.
- Nieobecność dziecka w Przedszkolu należy zgłosić do godziny 16.00 dnia poprzedniego, w innym przypadku zostanie naliczona opłata za posiłki.
- Odbieranie dzieci z Przedszkola trwa do godziny 17. Osoba odbierająca dziecko zobowiązana jest do punktualnego odbierania dziecka z Przedszkola.
- W trosce o zdrowie własnego dziecka i obecnych w Przedszkolu do Przedszkola należy przyprowadzać wyłącznie dzieci zdrowe. W przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu, rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadomieniu go przez nauczyciela.
- W przypadku, nieodebrania i niepoinformowania przez rodziców o późniejszym odebraniu dziecka (po godz. 17), nauczyciel ma prawo zawiadomić policję.
ROZDZIAŁ V
Organizacja zajęć dodatkowych
§12
- Placówka zapewnia wszystkim dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych uczestnictwo w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 20 do 30 minut.
- Rodzaj zajęć dodatkowych, czas trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców organ prowadzący Przedszkole.
- W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci. Osoba ta odbiera dzieci od nauczyciela i oddaje je po zakończeniu zajęć.
- Rodzice mogą ponosić dodatkowe opłaty za zajęcia dodatkowe, poza opłatą stałą.
ROZDZIAŁ VI
Organy Przedszkola
§13
Organami przedszkola są:
- dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna.
- Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor:
- zatrudnia, zwalnia nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola,
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg procesu wychowawczo-dydaktycznego,
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z innymi przepisami,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
- Dyrektor w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością Przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz,
- przyjmuje oraz skreśla dzieci z listy uczęszczających do Przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami,
- zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo- wychowawczych i odpowiada za poziom ich realizacji,
- ustala regulamin pracy i strukturę organizacyjną,
- tworzy warunki i atmosferę prawidłowego funkcjonowania Przedszkola,
- opracowuje ramowy rozkład dnia pobytu dzieci w Przedszkolu;
- dysponuje środkami finansowymi i ponosi za nie odpowiedzialność zgodnie z odrębnymi przepisami,
- kontroluje pracę personelu Przedszkola i dyscyplinę pracy,
- ponosi odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy,
- odpowiada za całość dokumentacji Przedszkola oraz zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu Przedszkola,
- przygotowuje zmiany do statutu po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej,
- dopuszcza do użytku w Przedszkolu programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczycieli,
- organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami
- współpracuje z rodzicami
- Szczegółowy przydział zadań, uprawnień oraz zakres odpowiedzialności powierza organ prowadzący Przedszkole.
- Dyrektora, podczas jego nieobecności (wyjazd na szkolenia, konferencje, narady, nieobecność spowodowaną krótkotrwałą chorobą, inne ważne przyczyny), zastępuje wskazany przez organ prowadzący pracownik.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, czynności organów przedszkola mogą być realizowane przy pomocy środków porozumiewania się na odległość.
§14
Rada Pedagogiczna
- Radę Pedagogiczną tworzą dyrektor jako jej przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o niniejszy Statut.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Rada Pedagogiczna zatwierdza plany pracy Przedszkola, w tym koncepcję pracy przedszkola oraz roczny plan pracy . Rada Pedagogiczna opiniuje: ramowy rozkład dnia, zmiany w statucie, programy wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku w Przedszkolu.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.
§15
Zasady współdziałania organów Przedszkola i rozstrzyganie sporów:
- organy Przedszkola współpracują ze sobą mając na uwadze wspomaganie rozwoju dzieci, ich dobro i bezpieczeństwo, a także jakość pracy Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola gwarantuje pełny i prawidłowy sposób korzystania z kompetencji przez Radę Pedagogiczną.
- w przypadku sporów pomiędzy Radą Pedagogiczną a dyrektorem Przedszkola rozstrzyganie ich jest zadaniem organu prowadzącego Przedszkole
ROZDZIAŁ VI
Organizacja Przedszkola
§16
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest odział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- W przedszkolu funkcjonują dwa oddziały.
- Czas trwania zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15–20 minut dla dzieci 3 i 4 letnich; 25–30 minut dla dzieci 5 i 6 letnich. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, od poniedziałku do piątku, przez 10 miesięcy w roku.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez dyrektora placówki oraz dni ustawowo wolnych. Dni dodatkowo wolne oraz przerwa wakacyjna zostają podane do wiadomości rodziców do końca września danego roku.
- Przedszkole czynne jest w dni robocze w godzinach od 6.30 do 17.00.
- W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy Przedszkola organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, chyba że Przedszkole funkcjonuje w normalnej formie.
- W tym czasie nauczyciele i dyrektor pozostają do dyspozycji rodziców w godzinach 8.00 – 16.00
- Nauczyciele i dyrektor do kontaktu z rodzicami używają strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej, w razie potrzeby kontaktują się z rodzicami / opiekunami prawnymi również telefonicznie.
- Informacje i zadania przekazywane są wychowankom za pośrednictwem grupy prywatnej na portalu Facebook, aplikacji Messenger za pośrednictwem
rodziców/opiekunów prawnych. - Przekazywane treści muszą być dostosowane do możliwości dzieci oraz zróżnicowane.
§17
- Pobyt dziecka w Przedszkolu regulowany jest zapisami umowy, zawartej z rodzicami, według wzoru przygotowanego przez osobę prowadzącą.
- Podstawowa opłata za Przedszkole /tzw. czesne/ obejmuje:
- opłata za opiekę i zajęcia dydaktyczne wg programu wychowania przedszkolnego
- wybrane zajęcia dodatkowe
- podstawowe pomoce dydaktyczne
- Przedszkole prowadzi wyżywienie w zakresie 4 posiłków dziennie.
- Opłata czesnego nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Opłatę tę uiszcza się z góry, nie później niż do 5 dnia danego miesiąca.
§18
- W Przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli, pracowników obsługi w zależności od potrzeb.
- Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
§19
- Praca opiekuńczo- dydaktyczno- wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program rozwoju placówki uwzględniający profil przedszkola.
-
W oddziałach przedszkolnych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej. Wybrane programy zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną i dopuszczone przez dyrektora do użytku w Przedszkolu. Nauczyciele korzystają z planów miesięcznych przygotowanych przez wydawnictwo, opracowanych zgodnie z wybranym programem wychowania przedszkolnego. Nauczyciel ma możliwość korygowania planów miesięcznych. Nauczyciele mogą również realizować program wychowania przedszkolnego swojego autorstwa, zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną. Plany miesięczne są dostępne (przechowywane) w formie elektronicznej.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:
- nie krócej niż 5 godzin dziennie
- od poniedziałku do piątku
- przez 10 miesięcy w roku tj. od 1 września do 30 czerwca.
- w miesiącach letnich w przedszkolu prowadzone są jedynie zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
- Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.
§20
Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych mogą korzystać z czterech posiłków dziennie:
- śniadania
- II śniadania
- obiadu (dwudaniowego)
- podwieczorku.
§21
Formami pracy w przedszkolu są:
- zajęcia i zabawy dowolne
- zajęcia obowiązkowe
- codzienne zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym zaplanowane i kierowane przez nauczyciela
- czynności samoobsługowe
- spacery
- wycieczki
- uroczystości przedszkolne i okolicznościowe.
Organizację pracy Przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora Przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dzieci oraz oczekiwań rodziców.
§22
- Rada Rodziców:
- w przedszkolu nie działa Rada Rodziców,
- wszyscy rodzice współpracują z nauczycielami w sprawach wychowawczo-dydaktycznych,
- wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci,
- współdziałają z prowadzącymi Przedszkole w tworzeniu dzieciom prawidłowych warunków do zajęć i zabaw w przedszkolu.
ROZDZIAŁ VIII
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§23
Nauczyciele
- Nauczycieli zatrudnia dyrektor Przedszkola na podstawie umowy o pracę w oparciu o obowiązujące przepisy Kodeksu Pracy lub inną umowę cywilno – prawną.
- Warunkiem zatrudniania na stanowisku nauczyciela w Przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych do nauczania, zgodnie z wymogami określonymi przepisami Ministra Edukacji Narodowej.
- Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z dopuszczonym programem wychowania przedszkolnego, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Nauczyciel jest równocześnie wychowawcą grupy.
- Wynagrodzenie nauczyciela określa umowa o pracę lub inna umowa cywilno-prawna.
- Prawa i obowiązki pracownicze regulują przepisy Kodeksu Pracy.
- Do zadań nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w indywidualnej teczce;
- ustalanie wniosków do indywidualizacji oddziaływań ze względu na potrzeby i możliwości dzieci, w tym trudności, deficyty oraz zainteresowania i uzdolnienia;
- wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
- włączanie do praktyki pedagogicznej twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
- współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, inną, odpowiednią do potrzeb i sytuacji społecznej dziecka;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę powierzonej sali przedszkolnej;
- udział w pracach Rady Pedagogicznej i kompetencjami Rady Pedagogicznej;
- udział w pracach zespołów zadaniowych zgodnie z powołaniem dyrektora;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie ze statutem zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora Przedszkola a wynikających z bieżącej działalności placówki.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu wspierania rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom wyłącznie dyrektor i nauczyciele. Kompetencji takich nie posiadają pracownicy niepedagogiczni;
- Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznym oraz specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci;
- Nauczyciel ma prawo:
- korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora i porady nauczycieli;
- tworzyć warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań, dążyć do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy;
- wyboru lub opracowania programu;
- współpracować z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych,
- określić ramy i zasady pobytu rodziców z dziećmi w grupie;
- rozwoju i awansu zawodowego
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.
- Jeżeli Przedszkole funkcjonuje w normalnym trybie, pracownicy, wychowankowie oraz rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.
§24
Specjaliści
- Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
§25
Pracownicy niepedagogiczni
- W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi.
- Podstawowym zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Wszyscy pracownicy są zobowiązani natychmiast reagować na: wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, osoby postronne, przebywające na terenie Przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
- Pracowników niepedagogicznych zatrudnia dyrektor Przedszkola na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
- Zakres obowiązków (czynności) pracowników niepedagogicznych Przedszkola ustala i przyznaje dyrektor Przedszkola.
- Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych (administracji i obsługi) określa umowa o pracę lub umowa cywilno-prawna.
- Do zadań pracowników niepedagogicznych należy również:
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków Przedszkola;
- współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
- Prawa i obowiązki pracownicze regulują przepisy Kodeksu Pracy.
ROZDZIAŁ IX
Rodzice i wychowankowie Przedszkola
§26
Współpraca rodziców z nauczycielami
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to:
- zebrania grupowe;
- kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami;
- zajęcia otwarte;
- pisemne informacje dotyczące dziecka;
- informacje dla rodziców na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej oraz na grupie facebookowej dla rodziców;
- imprezy i uroczystości okolicznościowe
- spotkania integracyjne.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w Przedszkolu 2 razy w roku przedszkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
- Rodzice mają prawo do:
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych;
- znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola;
- uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych etc.;
- wyrażania i przekazywania osobie prowadzącej Przedszkole i sprawującej nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Przedszkola;
- wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez Przedszkole oraz rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi;
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
- otrzymywania fachowej pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej w miarę możliwości przedszkola;
- wzbogacania ceremoniału i zwyczajów Przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, etc.;
- wyrażania opinii na temat jakości działalności Przedszkola;
- zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej Przedszkola.
- Rodzice mają obowiązek:
- przestrzegać zawartej z przedszkolem umowy cywilno- prawnej oraz postanowień Statutu;
- ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalenia drogi indywidualnego rozwoju;
- przyprowadzać i odbierać dziecko z Przedszkola lub upoważnić pisemnie na przyjętym formularzu, osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, zgodnie z postanowieniami umowy;
- przyprowadzać do Przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe jak również przedstawiać na prośbę dyrektora zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Przedszkola;
- do natychmiastowego odbioru dziecka, w przypadku zgłoszenia przez Przedszkole choroby dziecka,
- terminowego uiszczania odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w Przedszkolu,
- informowania o przyczynach dłuższej nieobecności dziecka w Przedszkolu,
- niezwłocznego powiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- rodzice mają obowiązek śledzić bieżące informacje na tablicy ogłoszeń dla rodziców oraz stronie internetowej i grupie facebookowej,
- udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
- troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, przyprowadzać do Przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej,
- zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych"
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania Przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej przez dyrektora,
- aktywnie uczestniczyć w życiu Przedszkola, w zebraniach i innych formach współdziałania Przedszkola i rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych;
- informować przedszkole o zmianach adresu zamieszkania, telefonu, danych kontaktowych;
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola,
§27
Prawa i obowiązki dzieci
- W Przedszkolu przestrzegana jest Konwencja Praw Dziecka. Przedszkole uznaje, iż dziecko wymaga specjalnej opieki i ochrony. Ma ono niepodważalne prawa, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, rozwój osobowości i samorealizacji.
- Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności mają prawo do:
- opieki i pomocy ze strony dorosłych
- bezpiecznych i higienicznych warunków;
- korzystania z posiłków i zaspokajania łaknienia
- akceptacji i szacunku;
- zabawy jako podstawowej formy aktywności;
- właściwie zorganizowanego procesu opieki,
- wychowania oraz nauczania-uczenia się zgodnie indywidualnymi potrzebami i możliwościami;
- wyrażania własnych myśli, pragnień i potrzeb
- aktywności i wyrażania swoich inwencji twórczych
- bezkonfliktowego rozwiązywania problemów
- pozytywnego wzmacniania przez dorosłych
- spokoju i wypoczynku;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wspomagania rozwoju i edukacji;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole pomaga zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej to nie tylko prawa, ale obowiązki.
- Dzieci mają obowiązek:
- zgodnie współżyć z rówieśnikami, przestrzegać zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela
- szanować mienie przedszkola;
- zachowywać porządek i czystość;
- zgodnie współdziałać w zespole;
- szanować prawa innych, w tym do zabawy;
- szanować wytwory pracy innych;
- stosować formy grzecznościowe;
- akceptować indywidualność każdego dziecka;
- przestrzegać zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych;
- polubownie rozwiązywać konflikty;
- dbać o swój wygląd;
- informować nauczyciela o problemach i niebezpieczeństwach
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników
- informować nauczyciela o problemach fizjologicznych
- szanować zabawki, pomocy dydaktyczne, sprzęt sportowy w budynku i ogrodzie przedszkolnym a także zwracać zabawki pożyczone z przedszkola lub od kolegów
- słuchać i wykonywać polecenia i odnosić się z szacunkiem do wszystkich pracowników Przedszkola.
ROZDZIAŁ X
Zasady rekrutacji i procedura dotycząca skreślania dziecka z listy wychowanków
§28
- Przedszkole prowadzi zapisy w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Zapisy przyjmuje dyrektor oraz osoba upoważniona przez dyrektora w ciągu całego roku jeśli są wolne miejsca.
- O przyjęciu do Przedszkola decyduje kolejność składania wniosków, z tym że pierwszeństwo mają dzieci kontynuujące zajęcia z poprzedniego roku szkolnego i rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Podstawą zapisania dziecka do Przedszkola jest zawarcie umowy pomiędzy dyrektorem Przedszkola a rodzicami dziecka oraz wpłacenie opłaty wpisowej.
- Dziecko może przebywać w Przedszkolu od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 2,5 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Warunki pobytu w Przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.
- W przypadku oddziałów łączonych przejście w kolejnym roku szkolnym dziecka młodszego do oddziału dzieci wiekowo starszych zależy od daty jego urodzenia:
- dzieci urodzone w pierwszym półroczu danego roku kalendarzowego przechodzą do oddziału dzieci wiekowo starszych, jeżeli liczba dzieci w oddziale jest zgodna z przepisami prawa;
- dzieci urodzone w drugiej połowie roku pozostają w tym samym oddziale.
Z uwagi na obowiązujące zasady postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli
ostateczną decyzję o organizacji pracy poszczególnych oddziałów Przedszkola
podejmuje dyrektor.
§29
- Skreślenia dziecka z listy wychowanków Przedszkola dokonuje dyrektor Przedszkola.
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy przyjętych do Przedszkola w przypadku:
- zalegania z należnymi opłatami za 1 miesiąc;
- powtarzającego się nieterminowego regulowania należności;
- nie uczęszczania dziecka do Przedszkola bez uzasadnionej przyczyny co najmniej 1 miesiąc;
- w sytuacji, gdy w sposób szczególny narażone jest dobro innych dzieci;
- w przypadku częstego pozostawania dziecka w Przedszkolu poza godzinami jego otwarcia;
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce Statutu
- gdy rodzic zatai informację o stanie zdrowia psychicznego i fizycznego dziecka mającą wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczych i bezpieczeństwo innych dzieci w Przedszkolu.
§30
W Przedszkolu nie wolno stosować wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
Rozdział XI
Finansowanie placówki i zasady odpłatności
§31
Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji Gminy Pruszcz Gdański
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do Przedszkola ( opłata wpisowa oraz czesne)
- Odpłatność rodziców/opiekunów prawnych za pobyt dziecka w Przedszkolu składa się z:
- opłaty za przedszkole ( czesne) - nie podlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu
- opłaty za wyżywienie, podlegającej zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu, w momencie zgłoszenia przez rodziców nieobecności dziecka do godz. 16.00 dnia poprzedzającego nieobecność
- opłaty wpisowej- opłata jednorazowa, nie podlegająca zwrotowi, uiszczana przez rodziców przy podpisywaniu umowy, gwarantująca miejsce.
Składniki opłat i ich wysokość ustala rokrocznie dyrektor Przedszkola. Czesne należy uiszczać do dnia 5 dnia każdego miesiąca „z góry" na konto placówki lub regulować w kasie na terenie Przedszkola. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki bądź do kasy Przedszkola. W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą odsetki za zwłokę w wysokości określonej w umowie cywilno - prawnej.
Postanowienia końcowe
§32
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Przedszkola, a dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do Statutu zostaje on:
- udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych,
- umieszczony na stronie internetowej Przedszkola.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Prowadzenie Przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej.
- Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
- Statut wchodzi w życie w dniu 19 kwietnia 2021 r.